Verscherpen

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laten we het eens over de verschillende manieren van verscherpen hebben.

In Photoshop zijn er bijna altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende manieren om een foto van kleur om te zetten naar zwart/wit.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook meerdere manieren om een foto te verscherpen. Ik ga er een aantal met u doornemen.

We gaan uit van een originele foto:

Afbeelding

Deze foto is onverscherpd en dat is hopelijk ook wel duidelijk te zien. Wanneer deze foto als scherp oogt, stop dan met lezen. Alle info die je hierna gaat vinden gaat namelijk geen bal voor je uitmaken.
Ik kan je wel een andere tip geven, koop een nieuw beeldscherm of loop morgen even binnen bij de opticiën want er scheelt iets aan je ogen.
Als je kijkt naar de letters in de shirts van de spelers dan ogen deze alles behalve scherp.
De foto is in RAW genomen en heeft in de camera of in de RAW-convertor (ACR) geen extra verscherping meegehad.

Ik ben van dit origineel uitgegaan en heb de foto omgezet naar het profiel LAB. Dit is iets anders dan RGB of het veredelde Adobe_RGB. RGB maakt namelijk gebruik van drie kanelen, te weten Rood, Groen en Blauw.
LAB werkt iets anders. LAB heeft een kanaal met daarin de helderheden (L van lightness) en een A en B kanaal met daarin kleurinformatie.
Ik ga verscherpen in het L-kanaal. Dit doe ik omdat ik ervaar dat dit de beste resultaten oplevert. Probeer zelf maar eens verschillende dingen uit, maar voor mijn gevoel verscherp ik op die manier het minste de ruis mee. Omzetten naar LAB doe je bovenin bij Image > mode > LAB color Vervolgens kies je het Lightness-channel door het te kiezen in het Chanels palette of op CTRL-1 te drukken (Je foto wordt in lightness in zwart/wit-tinten getoond!)

Voor dit voorbeeld heb ik het verscherpen iedere keer in het Ligthness-channel gedaan. Dit om de resultaten ook constant te houden zodat je goed kunt vergelijken. Ook heb ik de uiteindelijk foto verscherpt. Het origineel is vele pixels groot, en moet voor het forum verkleind worden. 900 pixels is het maximale wat we hier toestaan. Verscherpen is zo'n beetje de laatste stap die je doet in je proces omdat het een behoorlijk destructieve stap is.

Eigenlijk verscherp je nooit in Photoshop. Het enige wat je doet is het lokaal oppompen van het contrast. Dit ervaren we als verscherpen.

Het simpelste commando in Photoshop is Sharpen

Afbeelding

Laat ik even van deze standaard verscherpte foto uitgaan en iedere keer de verschillen met de volgende bespreken. Het staat je natuurlijk ook geheel vrij om de eerste en de vierde te vergelijken, of de tweede en de laatste. Het gaat om de verschillen in de verschillende manieren.

Het commando na Sharpen is, hoe kan het ook anders Sharpen More

Afbeelding

Je ziet het verschil voornamelijk in de kleine details. Deze zijn veel scherper. Kijk bijvoorbeeld eens in het haar van de speler rechts of in de letters op het shirt van de speler links. Ook zie je dat kleine details in de achtergrond wat meer naar voren komen. Voor deze foto is het allemaal teveel en dus niet gewenst.

Een andere manier is Sharpen Edges

Afbeelding

Sharpen Edges verscherpt alleen de randen. Het biedt ongeveer hetzelfde resultaat als gewoon Sharpen. Persoonlijk vind ik dat het iets zachter is dan Sharpen, en ik vind het wel kunnen.

De manieren Sharpen, Sharpen more en Sharpen Edges zijn filters die je toe kunt passen of niet. Je kunt er geen instellingen aan veranderen. Je past het toe, of je past het niet toe.
Maar freaks als we zijn houden we graag controle over dingen en willen we met schuifjes werken.

Zo'n beetje de meest toegepaste manier van verscherpen is USM oftewel Unsharpen Mask

Afbeelding

USM biedt ons 3 opties. Een percentage, waarmee we bepalen wat de verscherping is. De pixelradius bepaalt hoeveel contrast er meegenomen op een bepaalde afstand van de pixels. En tot slot bepaald de Threshold het verschil in contrast waarvan verscherpt wordt.
Voor deze foto heb ik een percentage gebruikt van 400% een radius van 0,2 en een Threshold van 0. Je kunt het percentage lager zetten en de radius hoger. Het is een beetje een kwestie van smaak en van Fingerspitzengefühl. Probeer maar eens verschillende dingen uit

Daarnaast heeft Photoshop ook de mogelijkheid om een stapje verder te gaan. Namelijk met Smart Sharpen

Afbeelding

Ook bij dit filter heb je weer dezelfde balkjes als bij USM maar geen Threshold-balkje. Wel wat andere opties.
Bovenstaande foto is enkel en alleen met een percentage van 400% en een radius van 0,2 verscherpt.

Maar wat als we er nog andere dingen mee gaan doen?
Zoals hieronder

Afbeelding

Bovenstaande foto is wederom met Smart Sharpen verscherpd, op 400% en een straal van 0,2. Maar deze keer is er niet voor de standaard instelling Remove; Gausian Blur gekozen, maar voor de optie Remove; Lens Blur. Daarnaast is More Acurate aangevinkt.

Persoonlijk vind ik deze laatste ook net teveel van het goede. De randen om de armen bijvoorbeeld. Die zijn net teveel. Je ziet een kleine witte rand eromheen.

Welke optie het beste is, dat kan ik niet zeggen. Een foto als deze is iets anders als een volledige resolutie van een portret. Het is een kwestie van smaak, maar over het algemeen wordt het erg lelijk als je teveel verscherpt. Zoals met het voorbeeld van Sharpen More te zien is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Vergeet smart sharpen in lab modus niet. Dat levert veel subtielere resultaten op ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je leest niet goed, de laatste twee foto's zijn met Smart Sharpen en alles is in LAB :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Jeroen!

Dankje wel zeg!
Erg handig en duidelijk!

Gr Dimitri
Anoniem 3

Vraag ik me toch af, waarom de originele foto met jouw equipment niet scherp is (oogt).
Dit verscherpen kon toch analoog ook niet? Toen was alles, met heel wat minder glas, wél scherp.
ik merk het ook wel met mijn eigen foto's. Heb er al heel wat weggegooid omdat ze niet 'scherp' waren.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zo Jeroen, weer even wat uurtjes vrij weten te maken :wink:
Hulde, je doet hier vast weer een hele boel mensen plezier mee.

PS ik heb ook nog wel eens van verscherpen via Highpass gehoord, heb dit ooit wel eens toegepast maar kweet niet (nee niet de heer poeptus) hoe dit ook al weer ging. In ieder geval doe je het via een nieuwe laag en masker die je er dacht in overlay overheen legt.

Misschien weet u dat :idea:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONVraag ik me toch af, waarom de originele foto met jouw equipment niet scherp is (oogt).
Dit verscherpen kon toch analoog ook niet? Toen was alles, met heel wat minder glas, wél scherp.
ik merk het ook wel met mijn eigen foto's. Heb er al heel wat weggegooid omdat ze niet 'scherp' waren.
Het beeld wat van de sensor af komt is standaard wat aan de softe kant, daarom wordt er in de camera of naderhand (raw) nog verscherpt.
Daarbij komt nog eens het voordeel dat je hiermee ook meer controle uit kan oefenen op je beelden.

Film had een ander gedrag dan een cmos sensor, maar reken maar dat er met ontwikkelen ook truukjes werden uitgehaald.
Persoonlijk vind ik de analoge beelden (vooral sport) redelijk soft over komen al zijn de druktechnieken ook flink verbeterd.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Sharpen met high pass werkt als volgt.
Je maakt een kopie laag (ctrl+j) en voert daar het filter high pass op uit.
Je schuift zover dat je contouren van lijnen in je beeld ziet (die verder grijs zal worden). Vervolgens zet je de laag op soft light. Thats it. :D
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONVraag ik me toch af, waarom de originele foto met jouw equipment niet scherp is (oogt).
Dit verscherpen kon toch analoog ook niet? Toen was alles, met heel wat minder glas, wél scherp.
ik merk het ook wel met mijn eigen foto's. Heb er al heel wat weggegooid omdat ze niet 'scherp' waren.
Dat heeft een paar oorzaken. Ten eerste verlies je wat aan scherpte door het verkleinen van een foto. Ten tweede verlies je ook scherpte door het AA-filter dat voor de sensor zit (zij het minimaal).
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

dejong1racing schreefCOLONJe leest niet goed, de laatste twee foto's zijn met Smart Sharpen en alles is in LAB :wink:
Ah, niet gezien idd ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jandb schreefCOLONZo Jeroen, weer even wat uurtjes vrij weten te maken :wink:
Half uurtje

Maar verscherpen met High-pass is inderdaad zoals Veldje zegt, alleen vind ik dat de kleuren dan ook erg verzadigd worden (wat je dan ook wel weer terug kunt schuiven met het saturation-filter)

Betreft de scherpte, tja, standaard zijn de beelden wat aan de softe kant. Maar mijn camera staat erg neutraal ingesteld zodat ik er naderhand ook alle kanten mee uit kan. Toevallig heb ik deze keer in RAW gewerkt omdat ik ook wat andere dingen met de beelden wilde waarvoor JPG niet voldoende is, maar normaal schiet ik mijn voetbal in JPG (iets sneller qua wegschrijven en minder tijdrovend qua nabewerking) en heb ik mijn beelden graag erg neutraal. Als ze oververscherpt uit de camera komen kan ik ze weggooien, wanneer ze wat soft zijn trek ik dat nog wel bij.
Ik heb genoeg marge voor mijn klanten om gewoon goede resultaten af te leveren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
B.e.r.r.i.e
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 17:00
WoonplaatsCOLON Kesteren
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLON PS ik heb ook nog wel eens van verscherpen via Highpass gehoord, heb dit ooit wel eens toegepast maar kweet niet (nee niet de heer poeptus) hoe dit ook al weer ging. In ieder geval doe je het via een nieuwe laag en masker die je er dacht in overlay overheen legt.
Als ik dit doe, dan dupliceer ik de foto ik geopend heb staan. De gedupliceerde laag geef je een Hoogdoorlaatfilter/Highpassfilter. Filter----> Other---->HighPass. De radius is afhankelijk van hoeveel en wat je moet verscherpen. Meestal zit ik tussen de 0,8 en 1,3. Kijk dan rechts bij de gedupliceerde laag....zet deze in plaats van Normal of Soft Light en klaar.

Zo doe ik het tenminste :wink:

Edit:Veel te laat weer :cry:
Laatst gewijzigd door 3 op B.e.r.r.i.e, in totaal 21 keer gewijzigd.
[b][size=67]Berrie van den Hoofdakker | [url]http://www.vandenhoofdakker-fotografie.nl[/url][/size]
[size=67]Canon 450D + BG-E5 Grip | Canon EF 50/1.4 USM | Canon EF 85/1.8 USM | Canon EF 17-40 L USM |Canon Speedlite 430EX II [/size][/b]
Anoniem 3

Nou, in mijn donkerekamerperiode, ik heb er nog grote pupillen van, werd er weinig gemanipuleerd. Misschien een ander papiertje, ik was gek van Kodak, maar verder? Poepscherp, ook mijn kleurendia's en daar was toch weinig aan te manipuleren.
Maar evengoed, heel fijne tips.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik hou toch liever bij het verscherpen met DPP. Simpel, effectief en gratis.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

gvasseldonk schreefCOLONVraag ik me toch af, waarom de originele foto met jouw equipment niet scherp is (oogt).
Het vastleggen van een beeld met een beperkte resolutie in een vast patroon (zoals dat in digitale beeldsensoren gebeurt) brengt met zich mee dat er maatregelen genomen moeten worden tegen aliasing (moiré). Dat gebeurt met een wazig stukje plastic voor de sensor (het anti aliasing filter) en dat resulteert in beelden die enigszins onscherp zijn.
Met verscherpen wordt het effect van het anti aliasfilter ongedaan gemaakt (voor de relevante beeldinformatie) en het resultaat is een scherp beeld.
Bij toenemende resolutie van de beeldsensoren zal de noodzaak voor een apart anti alias filter voor de sensor vervallen omdat de lens dan als anti alias filter zal dienen.
Dit verscherpen kon toch analoog ook niet? Toen was alles, met heel wat minder glas, wél scherp.
Als je een scherpe analoge opname zou scannen met een hoge resolutie en daarna zou verscherpen krijg je een scherper resultaat dan het analoge origineel.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Bedankt voor je inzet weer Jeroen, prima gedaan.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Anoniem 3

Als je een scherpe analoge opname zou scannen met een hoge resolutie en daarna zou verscherpen krijg je een scherper resultaat dan het analoge origineel.
Scherper dan scherp dus.
Ooit de prachtige foto's van bijv. Martien Coppens bewonderd? Daar is toch niks meer aan te verscherpen?

Of gaat het digitaliseren van beeld/geluid-materiaal zover dat het de originele n gaat overtreffen? Hoe kan dat nou.

De originele opnames van The Beatles zijn ook al weer digitaal 'geremastered'. Maar zijn ze nog origineel? Zijn gescande scherpe foto's en daarna digitaal verscherpt nog origineel?
Ik weet het niet.
Misschien een nieuw topic waard?
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

gvasseldonk schreefCOLONScherper dan scherp dus.
Scherper dan het origineel. Het origineel kent een beperkte scherpte.
Ooit de prachtige foto's van bijv. Martien Coppens bewonderd? Daar is toch niks meer aan te verscherpen?
Ik ken die foto's niet en dat is ook niet belangrijk. Het gaat om het begrip wat scherpte inhoudt. Contrastovergangen kunnen digitaal eenvoudig worden versterkt en daarmee dus ook de scherpte.
Of gaat het digitaliseren van beeld/geluid-materiaal zover dat het de originele n gaat overtreffen? Hoe kan dat nou.
Je veegt beeld en geluid op een hoop. Kun je beter niet doen want het begrip scherpte bestaat niet in geluid, in geluid is het zelfs zeer ongewenst om de steilheid van overgangen in signalen te vergroten omdat je daarmee vervorming introduceert en dat klinkt niet.

In fotografie bestaat wél een wens om knalharde overgangen in signalen te bereiken. Scherpte wordt daarom met een zwart/wit streeppatroon gemeten.
Met het risico dat ik zometeen verbeterd word zou ik de MTF kunnen uitleggen als de reactie van een optisch systeem op de "oneindig" steile overgang tussen zwarte en witte lijnen bij een toenemende lijndichtheid. "Verplicht" leesvoer: http://www.imatest.com/docs/sharpness.html en http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html
De originele opnames van The Beatles zijn ook al weer digitaal 'geremastered'. Maar zijn ze nog origineel?
Nee, die opnamen zijn niet meer orgineel en daar gaat het niet om. Het gaat erom dat die opnamen goed klinken. Je zult overigens geen verscherping aantreffen in die gedigitaliseerde opnamen maar er zal bijvoorbeeld wel minder ruis in aanwezig kunnen zijn door digitale bewerking. Helaas zijn geluidstechnici vaak slechthorend en maken ze er een potje van door het geluid plat te drukken met een compressor.
Zijn gescande scherpe foto's en daarna digitaal verscherpt nog origineel?
Nee, ze zijn niet meer orgineel en daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat die foto's een mooi kijkplaatje opleveren. Meer detail en meer scherpte kan een mooier plaatje opleveren.
Ik weet het niet. Misschien een nieuw topic waard?
Weet ik niet. Het is nogal technische en taaie materie die ik interessant vind maar ik maak en bekijk toch liever mooie foto's
Laatst gewijzigd door 2 op ravon, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

gvasseldonk schreefCOLONNou, in mijn donkerekamerperiode, ..
Ik zat in een andere donkerekamer (nee, niet die van Damocles :wink: ) en er werd wel degelijk bij vergrotingen doorgedrukt en gestoeid met sponzen met extra warme ontwikkelaar om lokaal de zaak wat door te ontwikkelen. :wink:
Of met een loep en een 3-harig penseel een negatief retoucheren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

TS bedankt..

Ik ben dit wel eens tegengekomen:
- Open een foto
- Dupliceer de background laag.
- Selecteer de gedupliceerde laag.
- Filter -> Other -> High Pass
- Kies een waarde ergens tussen 5 en 10 (de bedoeling is dat er geen kleur zichtbaar is in de preview. (hiermee kan je vrij experimenteren)
- Klik OK.
- Zet de properties van deze gedubliceerde layer op "Overlay"
- De foto zou er nu heel wat scherper moeten uitzien!
- Je nu kan nog altijd de doorlaatbaarheid van deze laag aanpassen om de verscherping minder te accentueren.
Is dat wat?

Hier nog een uitgebreide tutorial die ik zelf altijd gerbuik..
http://www.foto-genie.nl/index.php?opti ... Itemid=105
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar